Een alles-in-1 pakket bevat drie verschillende diensten, namelijk een televisie abonnement, een internet abonnement en in de meeste gevallen je huistelefoon. Vroeger ging je naar Ziggo of UPC voor kabel tv en koos je bijvoorbeeld KPN of XS4all voor je internetabonnement. Dit zorgde ervoor dat je twee verschillende facturen kreeg en met meerdere partijen tegelijkertijd te maken had. Providers zagen in dat mensen steeds meer behoefte hadden aan een alles-in-1 oplossing. Waarom niet je telefoon, internet en televisie abonnement bij dezelfde aanbieder afsluiten? Dat zorgt ervoor dat je als aanbieder meer inkomsten ontvangt en maakt de reden om over te stappen naar een nieuwe provider minder groot voor de consument omdat je beter geholpen wordt. Kortom, met een alles-in-één pakket is iedereen blij.
Natuurlijk biedt niet iedere provider alle drie de diensten aan. En daardoor zijn er de afgelopen jaren flink wat fusies gedaan. Zo is Vodafone tegenwoordig samengegaan met Ziggo en heeft T-Mobile de oude tv klanten van Vodafone overgenomen. Zelfs Youfone is samen met Huawei een tv-dienst gestart. KPN was één van de eerste die al over een totaaloplossing beschikte. Zij waren jaren geleden al gestart met internet en TV aan te bieden via ADSL. Sinds enkele jaren hebben ze daar ook glasvezel aan toegevoegd.
Een Alles in 1 pakket wordt ook wel 3-in-1 genoemd. Het gaat namelijk om drie verschillende diensten die bij elkaar horen. Toch zit er een kleine verschuiving aan te komen. Het bellen via een huistelefoon wordt steeds minder populair. Bellen doen we namelijk steeds vaker met een mobiele telefoon. KPN is als eerste provider dan ook gestopt met de term "Alles in 1" en noemt zijn abonnementen voortaan Internet plus tv. Bellen is als derde optie wel toe te voegen, maar wordt meer gezien als extra optie als een derde soort dienst. Wat we steeds vaker gaan zien is dat mobiele abonnementen ook worden meegenomen in de keuze voor een alles in 1 pakket. Door je mobiele abonnement af te sluiten bij dezelfde provider als waar je je internet en tv pakket hebt afgenomen, ontvang je korting op je gehele pakket. Daarnaast geven providers als Vodafone, KPN, Telfort en T-Mobile ook extra opties zoals dubbele MB's, dubbele belbundels en een extra zenderpakket.
Een Alles in 1 pakket voor je bellen, tv en internetdiensten kan je het beste vergelijken met je verzekeringen. Als je alles bij dezelfde verzekeraar afsluit ontvang je in veel gevallen een (flinke) korting op je pakket. De verzekeraar is natuurlijk blij dat je alles bij hen hebt afgesloten en mocht je ooit een keer gebruik moeten maken van zijn diensten zal je merken dat het makkelijker gaat. Er is geen onduidelijkheid over welke verzekeraar iets moet vergoeden omdat je alles bij dezelfde hebt afgesloten.
Een alles in 1 pakket voor je tv, internet en bellen werkt ongeveer hetzelfde. De prijzen zijn vaak gunstiger dan wanneer je alles los bij verschillende aanbieders afsluit. Daarnaast kan je vaak ook wat meer service verwachten omdat je een groot afnemer bent. Je krijgt een flinke korting en bij veel aanbieders wordt het nog eens extra beloond door bijvoorbeeld meer snelheid of extra tv-zenders.
Het afsluiten van een alles in 1 abonnement kent echter ook één nadeel. Op het moment dat er storing is bij de provider en al hun diensten tijdelijk offline zijn, betekent dit voor jou dat je geen gebruik kunt maken van internet, je televisiezenders niet meer werken en je niet telefonisch bereikbaar bent. Het is alles of niets. Zij offline, jij offline. Gelukkig zijn de providers tegenwoordig zo goed dat het maar heel zelden voorkomt dat ze storing hebben. En in de meeste gevallen betreft de storing dan slechts één onderdeel. Dus geen reden tot paniek.
Als je van plan bent om over te stappen naar een nieuwe provider doe je er verstandig aan om vooraf goed te vergelijken. Bij het vergelijken van een alles in 1 pakket gaat het naast de prijs ook vooral om de inhoud van je pakket. Zo krijg je bij providers korting op diensten als bijvoorbeeld Netflix en Spotify. Ook ontvang je vaak leuke extra’s als extra zenderpakketten wanneer je meerdere diensten tegelijker afneemt en zit er een groot verschil in de welkomstkorting die je ontvangt. Weet je precies wat je wilt en waar je naar op zoek bent? Vergeet dan niet vooraf je postcode in te vullen. Het kan in een enkel geval namelijk voorkomen dat een provider een ander alles in 1 aanbod heeft in jouw woonplaats. Daarnaast is er vaak verschil in de maximale downloadsnelheid in jouw regio. Zorg er dus voor dat je altijd eerst je postcode invult om een goed beeld te krijgen van wat er bij jouw woonadres mogelijk is. Zo voorkom je onnodige verrassingen waar je bij het vergelijken natuurlijk niet op zit te wachten.